Akutte eller kroniske smerter fra rygg, nakke, bekken, hofte, kne, ankel, hode, mage, bryst, skulder eller arm. Plagene kan for eksempel være hodepine, lumbago, prolaps, isjias, bekkenløsning, whiplash, betennelse i albue eller skuldre, svimmelhet, stivhet, halting, dårlig balanse, utbrenthet, nummenhetsfølelse, halsbrann, urinveis-, luftveis eller fordøyelsesplager og kolikksmerter hos barn. Plagene kan oppstå etter langvarige belastninger, akutte skader, ulykker, arr, idrettsskader eller sykdom. Osteopati har også forebyggende virkning. Osteopati passer for pasienter i alle aldre.
Ved første konsultasjon gjennomføres en grundig undersøkelse av hele kroppen for deretter å lokalisere strukturen som skaper problemet, og mulige relaterte problemer. Osteopatene er spesielt interessert i å finne sammenhenger til folks smerter og plager og behandler ikke bare muskler og ledd, men også bindevevsnettverket i kroppen. Bindevev er en tynn hinne som omslutter hele kroppen og inneholder årer og nerver. Bindevev skaper også glideflater.
Osteopatien ble grunnlagt av den amerikanske legen Andrew Taylor Still (1828 - 1917) mot slutten av 18-hundretallet. Frem til da hadde medisinen i Amerika beholdt mye av sitt middelalderske preg; utdannelsen var dårlig organisert, og det hersket liten kontroll over hva og hvilke metoder som pasienter ble utsatt for. Det var under disse forholdene at A.T. Still valgte å gå egne veier i utviklingen av et nytt behandlingskonsept: han tok utgangspunkt i kroppens detaljerte anatomi, biomekanikk og forholdene mellom sirkulasjon og drenering, og resonnerte seg frem til at avvik i disse anatomiske og fysiologiske elementenes normale funksjon førte til en redusert helsetilstand.
I 1892 åpnet A. T. Still ”American School of Osteopathy” i Kirksville, Missouri (i dag Kirksville College of Osteopathic Medicine) som den første utdannelsesinstitusjonen for osteopati. Her ble i stor grad manuelle undersøkelses- og behandlingsteknikker undervist, og denne institusjonen er anerkjent som den første systematiserte og organiserte undervisningen av slike behandlingsprinsipper.